روی لـــانه ی بنفش🌳

تا جنون فاصله خیلیــــ ست ؛ از اینجا که منم!

معرفی | دِعبل و زُلفا

 

نیمه اول کتاب درام است و پر از روایت شوریدگی.

دعبل، که مردم به شاعر اهل بیت می شناسندش ،دل می بازد به همسفری که کله اش بوی قرمه سبزی میدهد؛درست مثل خودش!

روایت رفتن و نرسیدن؛آتش گرفتن و نسوختن.

فضای داستان در بغداد آغاز می شود و متن پر است از توصیفات عطر و رنگ دار:

ادویه ها و خرماها..ترشی انبه و سیر،بازار های شلوغ میوه و تره بار عربی،برده های در معرض فروش با ویژگی های خاصشان، و انجیر های شیرین تر از عسل..

میخواندم و با خودم میگفتم چقدر حال و هوای  قصه کتاب رویای نیمه شب را یادم می اورد.

جوانی شوریده و مجاهد در پی محبوب..در شهری عربی و شلوغ و پر رنگ و بو.

بعد ها فهمیدم هر دو کتاب را مظفر سالاری نوشته است.مشخص است که نویسنده درباره فضا و زمان شهر های عربی..جزئیات و مردمانشان؛ مطالعات و تحقیقات وسیعی داشته است و هنرمندانه انها را بکار میگیرد.(شباهت ها به قدری بود که در پس ذهن حال و هوای رویای نیمه شب را به خاطر می اورد ولی نه انقدر کپی و ضایع که شک کنم و مطمئن شوم که این دو داستان را یک نفر نوشته اند.)

نیمه دوم داستان اوج میگیرد به سمت تاریخ و حماسه..روایت های تاریخی بسیاری در داستان گنجانده شده است و در کل داستان براساس واقعیت است اما این فضای تاریخی از نیمه دوم به بعد با فضای سیاسی خاصی که بعد از شهادت امام موسی بن جعفر ایجاد شده بود، خیلی پررنگ میشود.

داستان خوبیست و در نهایت درست هنگامی که داری با خودت زمزمه میکنی : این رمان را نهایت صورت کجا توان بست؟

به طرزی استادانه حیرت زده می شوی؛)

امیدوارم بخوانید و لذت ببرید.

 

این هم عکس مقبره جناب دعبل در همین شوش خودمان:

یاس ارغوانی
۰۵ مرداد ۰۰ , ۱۵:۳۷

سلام

چه پیشنهاد خوبی رفت توی لیستم :)

پاسخ :

سلاام
هوورااا..خوشحالم که تونستم جذابیتشو برسونم:دی
نوش جونت:*
یاس ارغوانی
۰۵ مرداد ۰۰ , ۱۵:۴۳

واقعا خیلی خوب توصیفکردین. منکه از توصیف دلم قنج رفت چه برسه به خوندنش. مثلا مثل کتاب  رویای نیمه شب هرچند خیلیی پیچیده و عالی نبود ولی من بابت حضورت امام زمان(عج) توی کتاب و همون فضایی که دوران خلافت و... بود لذت بردم.

پاسخ :

خداروشکر:)

نمیدونم چرا همیشه فکر میکردم معرفی نوشتن خیلی سخت باشه.اگه حق مطلب ادا نشه چی. اگه به جای جذب، دفع بشن چی و اینا :دیییی
این دعبل و زلفا رو هم هنوز تمومش نکردم ولی گفتم تا گرمم و همه چی تو دهنمه دلو بزنم به دریا
خداروشکر که شما پسندیدین و شد بنزینی برای من که بسوزونم و بازم معرفی بنویسم:دی

دقیقا..اینکه رویای نیمه شب داستانش واقعی بود خیلی شگفت زدم کرد بار اول
و معصومیت شدیدی که توی داستان جریان داشت چقد قشنگ بود:")
توی این داستان هم چنین فضایی هست که ادم برای لحظاتی خودش رو به امام کاظم س_که شاید به نسبت بقیه ائمه کمتر میشناسمشون_ نزدیک میبینه و درکشون میکنه تا حدی

یه سوال، اینکه رنگ پاسخ کامنت ها قرمزه چشم رو اذیت میکنه به نظرتون؟عوضش کنم؟
یاس ارغوانی
۰۵ مرداد ۰۰ , ۱۶:۱۵

:)

 

آره دقیقا معرفی کتاب خیلی مهم و سخته چون ممکنه کسی خوب نتونه معرفی کنه ولی اون کتاب مفید باشه اما بامتن معرفی بقیه دل زده بشند.

حتما از کتاب های این مدلی و کلا هرمدلی رو حتما بنویسید :)

 

قسمت حیرت انگیز ماجرای کتاب رویای نیمه شب برای من قسمتی که امام زمان (عج) به بالین اون فرد که اسمش یادم نیست میان و شفاشون میدن. واقع بغض کردم. البته اون دختر که شاهزاده بود هم کارای جالبی میکرد با اینکه توی اون دوران زندگی میکرد .

 

 

آره اگر عوض بشه مثلا خاکستری مایل به سیاه بهتر میشه :)

پاسخ :

آفرین دقیقا همین حسو داشتم:"

چشم :)

اره*___________* ابوراجح حمامی بود...
اون دختره هم خیلی لجمو در میاورد
اون قسمتی که هاشم برای اولین بار رفت دارالحکومه و سرکارش گذاشتن واقعا گیج شده بودم:دی
اسم باحالی داشت..امممم..اهان..قنواء :)

وقتی کتابو میخوندم دلم میخواست اسمم ریحانه باشه:))

راااستییی این کلیپی که برای کتاب ساختنو دیدی؟؟ عباس غزالی توشه..یه فیلم کوتاهه
وایسا لینکشو پیدا کنم

https://www.aparat.com/v/aycj6/%D8%AA%DB%8C%D8%B2%D8%B1_%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8_%26laquo%3B%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%A7%DB%8C_%D9%86%DB%8C%D9%85%D9%87_%D8%B4%D8%A8%26raquo

بفرمایید..اگر ندیدی مطمئنم خوشت میاد:) شایدم نیاد:دی

رنگ کامنت خوب شد؟ :)
یاس ارغوانی
۰۷ مرداد ۰۰ , ۱۷:۵۴

اره اسم شخصیت هارو یادم رفته آخه چند سال پیش خوندم 😅

 

اتفاقا باب اشنایی من با این کتاب همین کلیپ بود. زمانی که تبلیغ میکرد به همین خاطر جذبش شدمم. تازه من زمانی که کتاب رو میخوندم شخصیت هاشم و ریحانه رو همین بازیگرای توی کلیپ تصور میکردم:)

 

ممنون که دوباره کلیپ رو گذاشتی آخه یادش افتادم دلم خواست باز ببینم 😊

 

 

آره رنگ کامنت خوب شد :)

پاسخ :

سلاام

جدی؟ ولی من بعد از خوندن کتاب، اتفاقی دیدمش..و کل تصوراتم از ریحانه به هم ریخت:دی
من خیلی کوچک ترو نحیف تر تصورش کرده بودم ولی توی کلیپ ماشاالله رشیده ای بود:)..ولی هاشم نسبتا به تصورم نزدیک بود

نوش جونت^

خب خداروشکر:)
یاس ارغوانی
۰۷ مرداد ۰۰ , ۱۸:۰۳

الان کلیپ رو دیدم و چقدر بنظرم قشنگ بود کاش فیلم سینماییشو هم میساختن یعنی همین تیزر رو ادامه میداد  چقدر فیلم خوبی از آب درمیومد به جای تمام فیلم سینمایی های بی معنی نه؟

پاسخ :

آره عالی میشد*_*
دست رو دلم نذار خوااهر
قبلا فیلمای بهتری می ساختن.نه؟
مثلا من عاشق وضعیت سفیدم..
یا مثلا در چشم باد با اینکه یه نقدایی بهش دارم..ازین فیلمای پر جزئیات که واقعا براش وقت گذاشتن..
دیگه حال ندارن فیلم خوب بسازن؟ :/ اگرم فیلم خوب باشه و از نظر فنی درجه یک باشه میبینی داستان سیاهه و بعدش دپرس میشی:/

:")
یاس ارغوانی
۰۹ مرداد ۰۰ , ۱۸:۱۵

پس دل شماهم خونه :)))

 

واقعا قبلا انگار سلیقه فیلمنامه نویسی و ... بهتر بود اما الان که واقعا آدم شرمش میاد با خانواده فیلم ایرانی ببینه 😅

 

منم در چشم باد رو خیلی دوست داشتم. من هنوزم مختارنامه رو بر همه فیلما ترجیح میدم 😅

 

واقعا ته همه داستانا سیاهه فیلم میبینی امید بگیری میزنه بدتر غمگینت میکنه. اون طنزاشم که اصلا بهتره نبینی همش جلف :ا

پاسخ :

نههههههههه
کلی جواب نوشته بودم پریدددد+___________________+
ببخشید دیگه خستم بنویسم:/ + :دی
 
تهشو فقط بگم که اگه فیلم خوب دیدین یه وقت معرفی کنید :)
یاس ارغوانی
۱۶ مرداد ۰۰ , ۱۶:۴۳

درک میکنم درک میکنم 😅 خودمم چند بار کامنت تو یه وبلاگ هایی گذاشتم که یهو پرد و اینقدر اعصابم داغون شد که نگو :))

پاسخ :

ممنون که درک میکنی😅
خیلی حرفای مهمی نبود وگرنه حتما دوباره مینوشتم^^
یاس ارغوانی
۱۸ مرداد ۰۰ , ۲۲:۴۶

:)))

 

پاسخ :

:دی
پت pat
۲۴ آبان ۰۱ , ۲۳:۲۳

عالیه این کتاب 

خیلی خوبه 

خیلی 

پاسخ :

بله خیلی پرماجرا و هیجان انگیزه
دست نویسنده ش درد نکنه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
هــو اللّطــــیف

سلام
آسمون اینجا رنگین کمون هم داره!
مثل آفتاب و
ابر
و رعد!
نویسندگان
Designed By Erfan Edited By Naghl Powered By Bayan